Dincolo de simturi | Vasile Adamescu -Un proiect SENSE International Romania in colaborare cu Maple Bear Sibiu

 

Te-ai gândit vreodată cum ar fi să te trezești într-o dimineață și atunci când ai încerca să te ridici din pat corpul tău nu ar mai răspunde în felul în care tu îl cunoști? Atunci când ai deschide ochii nu ai mai vedea clar în jur, ai încerca să te ajuți de auz sau de picioare însă nici acestea nu mai răspund; auzul ar putea fii înfundat și picioarele slabite, încerci să nu disperi și să nu te pierzi în spaima pierderii integrității. După ce reușești să reziști furtunii de emoții si gânduri te lupți puțin cu tine și gasești forța să te împingi în afara limitelor tale, te ridici ușor și în cateva secunde corpul își revine, a fost doar nu vis… Ce bucurie, ce recunoștință și ce ușurare a fost doar o altfel de trezire… Ei bine persoanele cu dizabilitați nu au parte de aceasta magie, ele muncesc zilnic pentru a-și recupera și îmbunătății calitatea vieții. Ore de kinetoterapie, terapie comportamentale, logopedie, tratamente medicale, art terapie, terapie vizuală, terapie auditivă, terapie cu animale, hidroterapie, terapie bowen, acupunctura, reflexoterapie, terapie florala, cromo terapie etc.

Conform WRD (World Report on Disability) peste un miliard de persoane din lume au o formă de dizabilitate. Aceasta corespunde cu aproximativ 15% din populația lumii. Între 110-190 de milioane de persoane au dificultăți severe în funcționare.

Persoanele cu dizabilități au mai multe șanse de a fi șomere decât persoanele fără dizabilități. Adesea, persoanele cu dizabilități nu primesc îngrijiri medicale necesare. Jumătate dintre persoanele cu dizabilități nu își pot permite îngrijiri medicale, comparativ cu o treime din persoanele fără dizabilități. Persoanele cu dizabilități au o probabilitate de două ori mai mare să găsească furnizori de servicii medicale nespecializate; de aproape trei ori mai multe sanse să le fie refuzată îngrijirea medicală; și de patru ori mai probabil să raporteze că sunt tratate prost față de persoanele fără dizabilități.

Copiii cu dizabilități au mai puține șanse de a urma școala decât copiii fără dizabilități, școala fiind nepregatită să îi primească. Chiar și în țările în care majoritatea copiilor cu dizabilități merg la școală, mulți copii cu dizabilități nu merg la școală. De exemplu, în Bolivia, aproximativ 98% dintre copiii care nu au handicap merg la școală, dar sub 40% dintre copiii cu dizabilități merg la școală. În Indonezia, peste 80% dintre copiii care nu au handicap merg la școală, dar mai puțin de 25% dintre copiii cu dizabilități merg la școală. Din cei peste 72.700 de copii cu dizabilităţi din România, aproximativ 24.100 frecventeaza învăţământul de masa, adică mai puţin de o treime, potrivit datelor din 2013 ale Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului.

Persoanele cu dizabilități au o dependență crescută și o participare restrânsă la societățile lor. Chiar și în țările cu venituri mari, 20-40% dintre persoanele cu dizabilități nu au ajutorul necesar pentru a se implica în activități de zi cu zi. În Statele Unite ale Americii, 70% dintre adulții cu dizabilități se bazează pe familie și prieteni pentru asistență la activitățile zilnice. Nu mai vorbim de nevoia de sprijin a aparținătorilor.

Ziua de 3 decembrie a fost desemnată de către Organizația Națiunilor Unite – Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități. Iar, Fundația Sense Internațional România a organizat o serie de activități pentru a marca această zi, zi dedicată celui care a fost Vasile Adamescu (05.09.1944 – 06.12.2018).

Așa a început povestea acestui atelier art terapeutic, care a avut în prim plan simularea diferitelor impedimente  și provocari întâmpinate în dizabilitate, conștientizarea diversității, a egalitatilor de șanse, a integrării, a ceea ce ar trebui să fie normal și firesc în interacțiunea cu persoanele cu nevoi speciale (parteneriatul a fost facut între Maple Bear Sibiu și Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 2 Sibiu).

“Vasile Adamescu este un model de urmat de fiecare dintre noi. Povestea vieții lui impresionează prin faptul că deși la o vârstă fragedă și-a pierdut complet văzul și auzul a reușit să lupte și să demonstreze că orice este posibil.

Ziua lnternațională a Persoanelor cu Dizabilități are ca scop principal conștientizarea și înțelegerea persoanelor care se confruntă cu o dizabilitate. Proiectul își propune cunoașterea, stimularea potențialului artistic al elevilor precum și dezvoltarea stimei de sine și a încrederii in forțele proprii.

Printre obiectivele proiectului s-a urmărit : dezvoltarea gustului estetic și a sensibilității elevilor pentru valorile artistice; dezvoltarea stimei de sine, a increderii in forțele proprii; descoperirea de noi mijloace de comunicare prin utilizarea artei; dezvoltarea sociabilității copilului prin participarea la activități organizate pe grupuri de copii; dezvoltarea abilităților de exprimare verbală și nonverbală a dorințelor, sentimentelor și trăirilor; informarea corectă a opiniei publice asupra abilităților sau limitărilor pe care le implică dizabilitatea.”Text preluat din acordul de parteneriat. Profesorul coordonator al proiectului a fost Guțan Aurelia, un professor foarte implicat cu care am colaborat cum mult drag. Doamna Aurelia a colaborat cu Maple Bear, iar cei de acolo m-au contactat pe mine pentru a realiza activitățle împreună (le mulțumesc pe aceasta cale pentru invitație și încredere♡).

 

După ce am primit informațiile necesare am proiectat trei activități pentru categorii de vărstă diferite.

1. Înapoi la rădăcini
Pe o foaie de hârtie de dimensiuni uriașe 2m x 1.5m. Copiii micuți de 4 ani au simulat pictura în peșteră. Inițial s-au așezat sub foaie pentru a simții spațiul îngust, precum a unei încăperi înguste sub pământ, dupa care cu blândețe au modelat (mototolit, strâns) foaia astfel încât aceasta să capete o textură asemenea pereților peșterilor. Am folosit culori naturale din legume, fructe și ierburi aromate: sfeclă roșie –ROȘU, spanac, busuioc, menta, rucola -VERDE, turmenic praf –GALBEN. Fondul este pictat cu galben cu ajutorul unor bureți, peste acest fond copiii au stropit cu niște crengi cu culoarea verde-legați la ochi. Ne-am dorit ca aceștia să conștientizeze importanța celorlalte simțuri atunci când un simț este diminuat sau redus. Într-un final aceștia și-au lăsat amprenta manuțelor cu culoarea roșu, ca parte a identității lor.
Tabloul avea la final miros, iar aromele lui ne ducea puțin în spațiul în care noi am experimentat realizarea unei lucrări legați la ochi, TEXTURI diferite, MIROSURI îmbietoare, SURPRINDEREA, ATENȚIA față de ceilalți și față de lucrare, BUCURIA și lucrul ÎMPREUNA!

2. suntemNATURA
Recunoașterea mișcărilor din natură, ne ajută să ne conectăm cu esența sufletului și să renunțăm la standarde și așteptări. Procesul creativ dezlănțuit în cadrul activităților de performace reprezintă acea SCLIPIRE neceasară în a ne amintii de lucrurile simple care aduc BUCURIE, JOC, NAIVITATE și spontenaitate în viața noastră.

A. ZGÂRIETURI
Pe o hârtie de mari dimensiuni așezată pe jos, un grup de 18 copii au experimentat mișcări ale elementelor universale (apa aer, foc, pământ). Apoi au încercat să lase urma acestor mișcări cu pastelul pe foaie.
Cu aceleași mișcări au acoperit toată lucrarea cu negru legați la ochi. Cei care priveau au încearcat să nu folosească limbajul verbal și astfel să-i însotească pe ceilalți copii și să conștientizeze barierele în limbaj și exprimare pentru persoanele cu surdo-cecitate.
Într-o ultimă etapa copiii au zgâriat stratul de culoare neagră în grup, urmând impulsul de moment, cu cercuri de carton care simbolizau lupa unui cercetator lăsându-se UIMIȚI și SURPRINȘI de culorile și formele descoperite;
Copilașii au simțit placere în a se lăsa conduși de către caracteristicile alunecoase și catifelate ale culorii, iar mangâierea lucrarii le-a adus atenția asupra degetelor și cum acestea pot fi instrumente foarte importante de folosit atunci când văzul este deficitar.

B. ÎN TORNADĂ:
Experimentarea dinamicii tornadei a venit natural dupa trăirea mișcărilor celorlalte elemente ale naturii. Aerul puternic, cu forță nemaipomenită și miscări circulare, a apărut firesc în exercițiul anterior și astfel am hotărât să ne jucăm cu diverse materiale în timp ce copiii experimentau rotația așezați într-un hamac (material suspendat în tavan);
Pe un carton negru, în dinamică copiii aruncau fașii de tifon și ață de cânepa îmbibate în culoare (galben pal, roz/portocaliu pal, alb);
Lucrarea finală fiind în relief și conținând diferite texturi, poate fi simțită și explorata la nivel tactil de catre persoanele cu deficiență de vedere, aceasta transformandu-se într-un cadou pentru CSEI NR.2 Sibiu.

 Experiență acestor ateliere m-a atins profund, copiii fiind foarte prezenți și implicați, dornici si bucuroși în fiecare etapa a procesului. Acest lucru mi-a oferit încredere și în același timp mi-a aprins un beculeț despre importanța expunerii copiilor la a cunoaște amanunte din viața persoanelor cu nevoi speciale. Vorbinu-le de mici despre acesta categorie de persoane, incluzând persoane cu dizabilități în procesul de educație, avem o șansa mare la o lume mai firească, mai blandă și mai deschisa în acceptarea diversității.

Multumesc mult pe aceasta cale minunaților oameni Maple, fară de care mi-ar fi fost mult mai greu să susțin aceste activități, le mulțumesc pentru curajul de a face parte din astfel pe proiecte de conștientizare, multumesc mult prof. Marian Padure pentru ajutorul în a printa descrierea lucrarilor in Braille și transmiterea documentelor din Cluj la Sibiu.

Photo credits Roxana Mihaela Gînfălean ♡

 

*•arte vii• traducere pentru artele spctacolului din eng. performing arts;