Atunci când urmăresc un discurs la TED sunt pur și simplu absorbită de OMul care vorbește. Mi-am dorit ca acea magie să fie “adusă” și în școala în care eu lucrez. Fiind o scoală speciala aveam nevoie de o adaptare pe nevoile copiilor noștri. Așa s-a nascut programul OMciti.

Din momentul în care ideea își pregatea cuibușor in mintea si sufletul meu, o imagine mi-a atras atenția:

Educatorul Eugene Park spune așa: pentru a împuternicii un copil, trebuie să-l IUBESTI. Să-l asculți, să-l observi, să-l valorizezi, să-i oferi încredere ♡.

Asociind setting-ul TED și punând cap la cap toate trăirile interioare, am ajuns la această variantă de program.

OMciti| Program de promovare a cititului și dezvoltare a conexiunii profesor-elev 

Argumentarea programului:

Pentru că de cele mai multe ori elevii noștri provin din familii cu o structură și educație delicată, m-am gândit la un program simplu, jovial prin care să aducem cititul mai aproape de copii și de noi într-un cadru cald și primitor. Titlul l-am ales de asemenea ca o combinație de cuvinte și influențe OM ca și ființă umană, dar și ca și formă regională a lui „vom”. Un joc de cuvinte amuzant și mai puțin rigid.

De două ori pe lună profesori si elevi ai școlii se intâlnesc în sala de sport, se așeaza confortabil și asculta o poveste,  

 o poezie, un text în interpretarea proprie profesorului sau clasei care pregateste prezentarea în ziua respectiva.

  • 10 minute va citi un cadru didactic, o poveste sau o carte la alegere (încercăm să le citim din postura de părinte, actor etc.)
  • 10 minute diadă profesor-copil: timp de o săptămână profesorul alege un elev/mai multi/toti din clasă (de preferat un elev cu rezultate mai puțin bune, poate chiar acel elev care caută atenția negativă, deranjează și întrerupe ora) și il pregătește pentru a citi o scurtă poveste în fața colegilor lui; profesorul îi va fi alături în momentul prezentării și va face tot posibilul să îl susțina pentru a avea o prestație reușită –care să-l împuternicească pe copil;

Ce urmărim cu acest program:

Pe lângă dezvoltarea interesului pentru lectură, conectarea cu elevii într-un spațiu blând și încurajator poate avea un impact benefic în transformarea comportamentală a elevilor. De asemenea, programul urmărește dezvoltarea atenției, extinderea capacității de modelare (copilul învață în mod direct prin ceea ce vede, nu prin ceea ce i se predică), exersarea citirii, îmbogățirea vocabularului, educarea empatiei, a discursului și bineînteles dezvoltarea stimei de sine.

Efectul puternic al performance-ului

Atunci când un copil intră în pielea unui personaj, “jocul” îl ajută să pună problemele în perspectivă. Uneori, viețile noastre sunt pline de probleme dificile pe care cu greu le putem duce, însă, atunci când le comparăm cu problemele altor personaje din cărți, ne dăm seama că problemele noastre de zi cu zi nu sunt atât de rele și devin mai ușor de rezolvat.

„Teatrul este o repetiție pentru viață”, a spus Glenn D. Wilson, profesor la Gresham College din Marea Britanie. „Punându-ne în fruntea fiecărui personaj pe rând … învățăm cum să facem alegerile noastre.” Spectacolele și musicalurile cunoscute tratează adesea subiecte emoționale dure, complicate, oferind spectatorului și, chiar mai mult, interpretului și personalului de producție. spațiu pentru a explora acele subiecte într-un mediu sigur.

Stagewise Performing Arts Camp spune că „Drama îi ajută pe tineri să înțeleagă și să aprecieze situațiile, să se gândească în afara standardelor și să fie mai încrezători în situații necunoscute.”

Empatia este o altă lecție importantă predată prin artele spectacolului. „Concentrarea pe conflictul uman ne ajută să vedem lucrurile din punctul de vedere al altora” G.D. Wilson.

Ne identificăm cu cei care odată păreau atât de diferiți și începem să construim o înțelegere a cât de interconectați suntem cu toții.

 

Marti 19 Noiembrie am avut prima întâlnire la care am citit și am jucat împreuna cu clasa a VIII-a A GRUFFALO, iar clasa a II-a A au jucat UN MIELUT LA CINA, coordonati de catre Laura Udrel si Cristina Sterca. 

Multumesc direcțiunii pentru sprijin și deschidere și tuturor profesorilor și elevilor care ne susțin. MULTUMESC, sunteți magici!

 

Sourse:

https://www.gresham.ac.uk/lectures-and-events/the-psychology-of-performing-arts-theatre-and-human-expression

ps. Multumesc Oana Teodosiu pentru covoras 

 

#specialeducation #performingarts